NaMu20 Göteborg Rädda haven

All I Want For Christmas Is: Biologisk Mångfald

Haven är något utav det viktigaste vi har på vår planet. Det kan ge oss mat så att vi blir mätta och det kan hjälpa till att rena vår luft från koldioxid. Men havet kan inte ge oss det om vi inte tar hand om det. I århundraden har människor betraktat haven som en oändlig soptipp och en oändlig källa till mat, båda synsätten är helt orimliga. Det finns idag inget hav som inte är påverkat av människornas aktiviteter. Vi har släppt ut så mycket växthusgaser att haven har börjat surna, vi har slängt så mycket skräp i havet så att det nästan finns mer plast än fisk där, vi har pumpat ut så mycket kemikalier att djuren blivit vanställda av att leva där. Därför måste vi tillsammas hjälpas åt att hjälpa havet. Om vi inte agerar nu kommer det snart att vara försent och många arter som lever i haven kommer inte gå att rädda. Därför är det viktigt att vi hjälps åt att återuppbygga det vi har förstört. Vi måste återskapa den biologiska mångfalden i haven. Helst igår. Hjälp oss att hjälpa våra hav idag så att framtida generationer kan ha ett välmående hav imorgon.

2020-11-29 2020-12-24

NaMu20