Marieborgs folkhögskola Norrköping Rädda haven

BEACH 2030

Idag på FN:s internationella temadag Världshavsdagen (World Oceans Day) vill vi uppmärksamma och göra något konkret för Agenda 2030 Mål 14: Hav och marina resurser. Ur havet föddes livet och utan hav kan inget liv finnas. Om du har några kronor att slanta över till vår insamling tycker vi att det låter som väl investerade pengar i en av vår jords allra rikaste banker (även om den blir utsatt för rån mest hela tiden). Om du inte har det finns det mängder annat du kan göra som endast kostar tid, engagemang eller omtanke. Vad är din målbild för Beach 2030? Insamlingen är initierad av kursen Leva Bo Växa på Marieborgs folkhögskola. Agenda 2030, Mål 14: ”Överfiske, försurning, gifter och föroreningar är några av de problem som drabbar våra hav idag. Visste du till exempel att åtta miljoner ton plast hamnar i haven varje år? Fortsätter det i denna takt kommer haven att bestå av mer plast än fisk år 2050. Vi måste skydda våra hav och säkerställa hållbar användning av havsbaserade resurser och ekosystem. Vi har alltid behövt haven. Nu behöver haven oss.”

2021-06-07 2021-08-09

Marieborgs folkhögskola