Barnens djurskydds-förening Malmö Rädda haven

Bevara liven i haven

~Rädda haven~ Vi har betraktat haven som oändliga. Vi har trott att fiskarna aldrig tar slut, att skräp som dumpas där försvinner. Men det är inte verkligheten. Vi har alltid behövt haven, och nu så behöver haven oss. Vartannat andetag vi tar kommer från haven. Ändå så fiskar vi mer än vad vi behöver, skräpar ner, dödar, påverkar klimatet, rubbar balansen. • Snart så finns det mer skräp och kemikalier än fisk i haven. Vi behandlar haven som en soptipp. Men det hemska är att skräp kan ta någons liv. En plastpåse är så lik en manet för en sköldpadda. Trasigt fiskenät är så lätt att fastna i. Valar spolas upp på stränder med magarna fulla av skräp. • Valar har i alla tider strandat av naturliga orsaker. Men människans aktiviteter i haven har ökat och med det så följer störningsmoment som kan sätta djurens naturliga navigationssystem ur spel och det kan resultera i att de felnavigerar. • Många ser hajar som hänsynslösa monster, men sanningen är att det är människan som är det riktiga monstret. Varje år dödas ca 100 miljoner hajar, oftast för sina fenor. Hajfenssoppa är en väldigt populär maträtt i bl.a Kina. Hur hemskt det än låter så går det ut på att fånga in hajen. När den ligger där på båten skär människan av hajens fenor. Hajen befinner sig vid fullt medvetande och har inte heller fått någon form av bedövning. Det är bara fenorna som behövs till soppan så när fenorna är avskurna kastar människan tillbaka hajen ner i havet. Många hajar måste simma för att få syre, då strömmar vattnet genom gälarna, men utan deras fenor så är det inte möjligt att simma. Så när hajen kastas tillbaka till havet har den bara två öden, antingen att förblöda eller att drunkna. Det är som att begrava hajen levande. • Korallrev kallas även havets barnkammare och många revfiskar lever och får ungar där. Men med all koldioxid människan släpper ut så har klimatet blivit varmare, även i vattnet. Korallerna hinner inte anpassa sig och det slutar med att de bleks och dör. Även på Antarktis har isen börjat smälta och det påverkar djuren som lever dör negativt. Haven har funnits längre än oss, och vissa av de marina djuren har funnits enda sedan dinosauriernas tid. Haven är deras hem och vi är bara besökare. Vi vill rädda haven, frågan är bara om ni vill det! Ingen kan göra allt, men alla kan kan göra något. Varje krona gör skillnad. Tillsammans räddar vi våra hav!

2016-12-17 2020-12-31

Barnens djurskydds-förening