Krabborna Danderyd Rädda haven

8 miljoner ton

Att jordens yta till största del är täckt av vatten, vet vi nog alla. Men visste du att vår största miljö håller på att förstöras? I skolan lär vi oss att det finns fem kontinenter, Europa, Asien, Afrika, Amerika och Antarktis. Men idag kan vi från rymden se ytterligare en kontinent, den sjätte kontinenten. Den sjätte kontinenten finns i Stilla havet och är en stor samling av plast. Varje år dumpas åtta miljoner ton plast i världshaven. Plast är ett material som aldrig försvinner, utan under tidens gång blir till mindre och mindre beståndsdelar som kallas för mikroplaster. Dessa mikroplaster tas upp av de havslevande djuren genom vatten och föda och stannar kvar i djuret, även när resten av födan har försvunnit ur systemet. När ett större djur sedan äter det mindre djuret följer plasten med. Desto fler byten som en jägare äter, desto mer plast får jägaren i sig. Hjälp oss att hjälpa haven Tack!

2018-04-11 2018-06-05

Krabborna