Sara Hedin Åkersberga Rädda svensk natur

Förlåt för nyår alla älskade djur

Nyårsafton är en fruktansvärd natt för djuren. Då tar djurägare sin djur till hoteller vid flygplatser. Men alla andra krabater i våra skogar och runt om får stå ut med att himlen exploderar. Många kommuner har börjar slopa fyrverkerier, eloge till dem. Men långt är vi ifrån fyrverkerifritt och kommer säkert aldrig helt att bli. För ett par år sen sparkade en häst upp sin boxdörr och skenade ut mitt på tolvslaget. Den hästen hade skenat rakt över isen där den gick genom. Man fann inte hästen förrän till våren då isen började tina. En fruktansvärd död. Utanför mitt hus går det en liten skogsväg där jag morgonen efter nyår fann ett flertal döda fåglar liggandes. Nästintill fann jag delar av fyrverkerier. Medan vi dricker bubbel, äter hummer och ser på fyrverkeri er, skålar och är glada är det djurens absoluta helvetesnatt! Snälla lägg fyrverkeripengarna på att hjälpa djuren istället. Skippa raketer och ge ett bidrag som inte förlåter vad vi gör denna natt men åtminstone bidrar till deras välfärd och natur. Ett litet bidrag eller stort! Bara något för deras skull..

2017-12-29 2018-01-27

Sara Hedin