Insamlat belopp: {{dynamicProperties.raisedAmount | number:0}} kr

Mål: 1 000 000 kr

Läget är akut. Fler Världshjältar behövs för att stoppa utrotningen!

65 miljoner år efter utplånandet av dinosaurierna, står vi inför ett liknande öde. Vi är just nu på väg in i det sjätte massutdöendet i planetens historia.

På bara 40 år har vi förlorat mer än hälften av mängden däggdjur, fiskar, fåglar, groddjur och reptiler på jorden. Det är svårt att förstå. Mer än hälften.

Den här snabba förlusten är inte bara en katastrof för de vilda djuren. Den är ett hot mot hela vår existens. Vi människor är helt beroende av den levande planetens stora biologiska mångfald, som ger oss friska ekosystem i hav, skogar och floder. Härifrån får vi luften vi andas, maten vi äter och vattnet vi dricker.

Det är vårt sätt att leva som orsakar den snabba förlusten av den biologiska mångfalden – men vi människor är också lösningen. Vi kan vända trenden om vi agerar nu.

Därför har WWF startat insamlingen Världshjältar. Till vår hjälp har vi engagerade personer – Världshjältar som vill göra skillnad på riktigt.

Vi på WWF arbetar dygnet runt i över 100 länder med konkreta åtgärder som till exempel att öka skyddet av land och hav, stoppa avskogningen och den brutala tjuvjakten samt minska klimatpåverkningar.

Vi hoppas att du också vill vara med och samla in en miljon kronor till Världshjältarnas gemensamma insamling. Pengarna som samlas in går till WWFs arbete för att stoppa utrotningen av hotade vilda djur, både här hemma i Sverige och i världen, den går också till att bevara den biologiska mångfalden samt insatser för att stoppa klimatförändringarna. 💓

Så här gör du för att hjälpa till 💪

✅ Bidra med en gåva, liten som stor – allt räknas!

✅ Dela den här sidan och sprid kunskapen vidare till alla du känner via sociala kanaler och mejl.

✅ Planeten behöver fler Världshjältar – bli en du också! Som Världshjälte gör du en viktig insats för alla de som inte själva kan göra sina röster hörda. Du värnar om världens hållbarhet och framtid genom att aktivt bidra till att stoppa utrotningen och främja vår planets biologiska mångfald. Du hjälper till att sprida kunskap och samlar in pengar till ett mycket viktigt ändamål.

Så här gör du för att bli en Världshjälte 💪 💪

🌍 Dela WWFs kampanjfilm eller dela via YouTube eller WWFs kampanjbild eller valfri bild/film på dina kanaler.

🌍 Skriv en text till kampanjfilmen och berätta varför du engagerar dig, och uppmana gärna fler att engagera sig. Behöver du hjälp med texten - kan du kopiera WWFs textförslag

🌍 Tagga en av världshjältarna: @underbaraclaras, @thereselindgren, @zatterqvist, @ellagrundel, @lisettealf, @emilholmqvist, @wilmaholmqvist, @elinnylund, @sabinadeciree

🌍 Tagga även: @wwfvarldshjaltar, #varldshjaltar

Bli nominerad till Världshjälte 👏

Genom att tagga en av världshjältarna har du själv chansen att bli nominerad till Världshjälte. Den Världshjälte du har valt kommer berätta vem som vinner den prestigefyllda titeln på sin Instagram. WWF kommer även kontakta dig om att vara med i insamlingen tillsammans med alla Världshjältar!

Målet är att vi ska få fler Världshjältar. Människor som engagerar sig och värnar om planetens biologiska mångfald samt hjälper till att samla in pengar till detta viktiga ändamål.

Vårt sätt att leva är orsaken till den snabba förlusten av biologisk mångfald, men vi är också lösningen. Tillsammans kan vi göra skillnad. Varmt tack för din gåva!

TIPSA OSS 💌

Har du ett hett tips på en engagerad person som du tycker borde bli en Världshjälte? Eller har du frågor? Du är varmt välkommen att kontakta varldshjaltar@wwf.se